• Len De Nys

Probiotica voor een gezonder microbioom?

Probiotica zijn levende en gezonde bacteriekolonies die je kan vinden in voeding en voedingssupplementen. Zijn probiotaica supplementen de nieuwe wonderpillen of niet?


door: Len De Nys

Microbioom, darmbacteriën, darmflora


Probiotica kan vaak helpen bij verteringsklachten en verbeteren buikpijn, gezwollen gevoel, diarree, constipatie en andere symptomen van het prikkelbare darm syndroom. Het kan dus een extra tool zijn om je gezondheid te ondersteunen, maar we moeten nog veel meer leren vooraleer dit echt een wonderpil kan genoemd worden. Gezonde voedingskeuzes horen nog steeds op de eerste plaats te komen. Ik ben Len De Nys, founder van het Huis der Levensstijl. Wij bieden vorming en consultancy binnen het gebied van de Levensstijlgeneeskunde in België. Dankzij mijn PhD project over 'Healthy Ageing' of 'Gezond ouder worden' krijg ik diepe wetenschappelijke inzichten over all things healthy lifestyle. Ik vat deze wetenschap graag samen en leg dan hapklare praktische handvaten op je bord.


Dus maak je klaar voor een snelcursus over de geheime superhelden van onze immuniteit, ons welzijn en onze algemene gezondheid: de darmbacteriën.


Deel 1: Wat zijn probiotica?

Deel 2: Probioticasupplementen: We moeten nog meer te weten komen of effectieve richtlijnen te kunnen geven.

Deel 3: Wanneer zijn probioticacapsules aan te raden?

Deel 4: Moet je probiotica samen met antibiotica nemen?

Deel 5: Conclusie: probiotica nemen of niet?

 

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn levende en gezonde bacteriekolonies die je kan vinden in voeding en voedingssupplementen. Ze ondersteunen je gezondheid wanneer je ze in voldoende hoeveelheden inneemt. Vaak zijn het stammen van Lactobacillus of Bifidobacterium species. De verschillende stammen probiotica hebben ook verschillende effecten. Het concept is dat wanneer je deze gezonde kolonies gaat inslikken en laat uitkomen in je dunne of dikke darm, dat die dan je darmwanden gaan bewonen en je zo gezond maken via allerlei signaalcascades.


Probioticasupplementen: We moeten nog meer te weten komen of effectieve richtlijnen te kunnen geven.

Hoe mooi dit concept ook klinkt, momenteel is dit nog niet helemaal haalbaar. Ieders darmmicrobioom is verschillend. Dit wil zeggen dat ook de balans tussen goede- en slechte darmbacteriën voor iedereen zal verschillen. Zomaar een aantal goede bacteriekolonies inslikken en hopen dat ze (1) aankomen en verder kunnen leven waar ze je gezond kunnen maken, (2) de juiste balans voor jou gaan creëren, (3) effectief kunnen overleven in jou darmen, is momenteel nog niet helemaal mogelijk.


Wanneer zijn probioticacapsules aan te raden?

Probiotica kan vaak helpen bij verteringsklachten en verbeteren buikpijn, gezwollen gevoel, diarree, constipatie en andere symptomen van het prikkelbare darm syndroom. Probiotica lijkt ook soms goed te zijn voor patiënten met ulceratieve colitis. Dus, ja, probiotica kan heilzame werkingen hebben. Maar het is zeker niet de heilige graal om alle problemen op te lossen. Een gezond dieet hoort altijd op de eerste plaats te staan. Je kan niet verwachten dat wanneer je dag in dag uit slechte voedingskeuzes maakt, een wonderpilletje dit gaat oplossen. Maar dit kan wel een extra tool zijn om je darm gezondheid te herstellen.


Moet je probiotica samen met antibiotica nemen?

Het lijkt logisch dat, wanneer je antibiotica moet nemen, je dit best samen neemt met een probioticum. De antibiotica is een shotgun-approach en zal alle bacteriën (goede en kwade) gaan kapot maken, terwijl het probioticum de goede bacteriën zal aanbrengen. Maar een recente studie gaf aan de probiotica eerder het herstel van het microbioom vertragen na een antibiotica kuur. Tenzij het wordt aangeraden door uw dokter zou ik dus probiotica vermijden meteen na antibiotica. In de plaats daarvan focus je beter op de juiste voedingskeuzes. Probeer eerst zoveel mogelijk verschillende soorten plantaardige voeding te krijgen. Dit kan je aanvullen met gefermenteerde voeding om je microben nog sneller te laten herstellen. Vermijd chemicaliën, verzadigde vetten en pesticiden in je voeding. Geen alcohol. Beweeg en spendeer tijd in de natuur. Probeer aan ongeveer 8 uur slaap per nacht te komen. En vermijd natuurlijk onnodig antibiotica gebruik.


Conclusie: probiotica nemen of niet?

Van zodra we effectief iemands individuele darmbacteriën helemaal kunnen identificeren, en de mogelijkheid hebben om dan effectief de bepaalde kolonies te geven die de persoon in kwestie nodig heeft, kunnen we dit inderdaad zeker als zeer nuttige tool zien. Er zijn steeds meer studies die aantonen dat zo’n persoonlijke aanpak wel mogelijk is. Voorlopig kan je jezelf afvragen wat je hoopt te bereiken met probiotica suppletie. Wanneer het gaat over optimalisatie van een algemene darmflora, immuniteit en gezondheid, zijn dieet-en levensstijlinterventies nog steeds het meest effectief. Wanneer je echt specifieke doelen beoogt, kan je hierover meer informatie opzoeken of een expert raadplegen.


Lees verder: Ik zal de darmbacterie-blogpostreeks besluiten met enkele boeken tips.




Was dit interessant? Deel deze Huis der Levensstijl blog met mensen die hun levensstijl kunnen gebruiken als medicijn.


 

Wil je meer te weten komen over de wetenschap van Gezonde Levensstijl?

Als je niet goed weet waar eerst te beginnen, kan je een consult aanvragen bij onze experten van het Huis der Levensstijl. We zetten je graag op weg naar een goede gezondheid.



 

Geschreven door Len De Nys, founder van Huis der Levensstijl en host van de Levensstijl als Medicijn (LifeMe) podcast.


17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven